شرایط رهبرى
دو شرط اساسى
شرایطى که براى زمامدار ضرورى است مستقیماً ناشى از طبیعت طرز حکومت اسلامى است. پس از شرایط عامه مثل عقل و تدبیر، دو شرط اساسى وجود دارد که عبارتند از: 1- علم به قانون 2- عدالت چنانکه پس از رسول اکرم «صلى الله علیه وآله» وقتى در آن کسى که باید عهدهدار خلافت شود، اختلاف پیدا شد باز در اینکه مسئول امر خلافت باید فاضل باشد، هیچ گونه اختلاف نظرى میان مسلمانان بروز نکرد. اختلاف فقط در دو موضوع بود. 1- چون حکومت اسلام حکومت قانون است، براى زمامدار علم به قوانین لازم مىباشد، چنانکه در روایات آمده است. نه فقط براى زمامدار بلکه براى همه افراد، هر شغل یا وظیفه و مقامى داشته باشند چنین علمى ضرورت دارد. منتهى حاکم باید افضلیت علمى داشته باشد. ائمه ما براى امامت خودشان به همین مطلب استدلال کردند که امام باید فضل بر دیگران داشته باشد. اشکالاتى هم که علماى شیعه بر دیگران نمودهاند در همین بوده که فلان حکم را از خلیفه پرسیدند نتوانست جواب بگوید، پس لایق خلافت و امامت نیست. فلان کار را بر خلاف احکام اسلام انجام داد، پس لایق امامت نیست .... (1) قانوندانى و عدالت از نظر مسلمانان، شرط و رکن اساسى است. چیزهاى دیگر در آن دخالت و ضرورت ندارد. مثلاً علم به چگونگى ملائکه، علم به اینکه صانع تبارک و تعالى داراى چه اوصافى است، هیچ یک در موضوع امامت دخالت ندارد. چنانکه اگر کسى همه علوم طبیعى را بداند و تمام قواى طبیعت را کشف کند یا موسیقى را خوب بلد باشد، شایستگى خلافت را پیدا نمىکند و نه به این وسیله بر کسانى که قانون اسلام را مىدانند و عادلند، نسبت به تصدى حکومت، اولویت پیدا مىکند. آنچه مربوط به خلافت است و در زمان رسول اکرم «صلى الله علیه وآله وسلّم» و ائمه ما «علیهم السلام» درباره آن صحبت و بحث شده و بین مسلمانان هم مسلّم بوده این است که حاکم و خلیفه اولاً باید احکام اسلام را بداند یعنى قانوندان باشد و ثانیاً عدالت داشته، از کمال اعتقادى و اخلاقى برخوردار باشد. عقل همین اقتضا را دارد. زیرا حکومت اسلامى حکومت قانون است، نه خودسرى و نه حکومت اشخاص بر مردم. اگر زمامدار مطالب قانونى را نداند، لایق حکومت نیست. چون اگر تقلید کند، قدرت حکومت شکسته مىشود و اگر نکند، نمىتواند حاکم و مجرى قانون اسلام باشد. و این مسلّم است که «الفقهاء حکام على السلاطین»(2)، سلاطین اگر تابع اسلام باشند باید به تبعیت فقها درآیند و قوانین و احکام را از فقها بپرسند و اجرا کنند. در این صورت حکام حقیقى همان فقها هستند، پس بایستى حاکمیت رسماً به فقها تعلق بگیرد، نه به کسانى که به علت جهل به قانون مجبورند از فقها تبعیت کنند. 2- زمامدار بایستى از کمال اعتقادى و اخلاقى برخوردار و عادل باشد و دامنش به معاصى آلوده نباشد. کسى که مىخواهد حدود جارى کند، یعنى قانون جزاى اسلام را به مورد اجرا گذارد، متصدى بیت المال و خرج و دخل مملکت شود، و خداوند اختیار اداره بندگانش را به او بدهد باید معصیت کار نباشد و «لا ینالُ عَهدى الظالمین»(3) خداوند تبارک و تعالى به جائر چنین اختیارى نمىدهد. زمامدار اگر عادل نباشد در دادن حقوق مسلمین، اخذ مالیاتها و صرف صحیح آن و اجراى قانون جزا، عادلانه رفتار نخواهد کرد و ممکن است اعوان و انصار و نزدیکان خود را بر جامعه تحمیل نماید و بیت المال مسلمین را صرف اغراض شخصى و هوسرانى خویش کند. (4) شرط مرجعیت لازم نیست. من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم که شرط مرجعیت لازم نیست. مجتهد عادل مورد تأیید خبرگان محترم سراسر کشور کفایت مىکند. اگر مردم به خبرگان رأى دادند تا مجتهد عادلى را براى رهبرى حکومتشان تعیین کنند. وقتى آنها هم فردى را تعیین کردند تا رهبرى را به عهده بگیرد، رهبرى او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولى منتخب مردم مىشود و حکمش نافذ است. (5) الگوى رهبرى رهبر در محکمه در صدر اسلام در دو زمان، دو بار حکومت اصیل اسلام محقق شد، یک زمان رسولالله «صلى الله علیه وآله وسلّم» و دیگر وقتى که در کوفه على بن ابىطالب سلامالله علیه حکومت مىکرد. در این دو مورد بود که ارزشهاى معنوى حکومت مىکرد. یعنى یک حکومت عدل برقرار و حاکم ذرهاى از قانون تخلف نمىکرد. حکومت در این دو زمان حکومت قانون بوده است و شاید دیگر هیچ وقت حاکمیت قانون را بدانگونه سراغ نداشته باشیم، حکومتى که ولىّ امرش ـ که حالا به سلطان یا رئیس جمهور تعبیر مىکنند ـ در مقابل قانون با پایینترین فردى که در آنجا زندگى مىکند على السواء باشد. در حکومت صدر اسلام این معنى بوده است. حتى قضیهاى از حضرت امیر در تاریخ است: در وقتى که حضرت امیر سلامالله علیه حاکم وقت و حکومتش از حجاز تا مصر و تا ایران و جاهاى بسیارى دیگر بسط داشت، قضات هم از طرف خودش تعیین مىشد، در یک قضیهاى که ادعایى بود بین حضرت امیر و یک نفر یمنى که آن هم از اتباع همان مملکت بود قاضى حضرت امیر را خواست. در صورتى که قاضى دست نشانده خود او بود، و حضرت امیر بر قاضى وارد شد و قاضى خواست به او احترام بگذارد، امام فرمود که در قضا به یک فرد احترام نکنید، باید من و او علىالسواء باشیم. و بعد هم که قاضى بر ضد حضرت امیر حکم کرد، با روى گشاده قبول کرد. رهبر بین مردم حاکم اسلام مثل حاکمهاى دیگر از قبیل سلاطین یا رؤساى جمهورى نیست. حاکم اسلام، حاکمى است که در بین مردم، در همان مسجد کوچک مدینه مىآمد و به حرفهاى مردم گوش مىکرد و آنهایى که مقدرات مملکت دستشان بود، مثل سایر طبقات مردم در مسجد اجتماع مىکردند و اجتماعشان به صورتى بود که کسى که از خارج مىآمد نمىفهمید که کى رئیس مملکت است و کى صاحب منصب است و چه کسانى مردم عادى هستند. لباس، همان لباس مردم، معاشرت، همان معاشرت مردم و براى اجراى عدالت طورى بود که اگر چنانچه یک نفر از پایینترین افراد ملت، بر شخص اول مملکت ادعایى داشت و پیش قاضى مىرفت، قاضى شخص اول مملکت را احضار مىکرد و او هم حاضر مىشد. (7) ولایت فقیه ضد دیکتاتورى در اسلام قانون حکومت مىکند. پیغمبر اکرم هم تابع قانون بود، تابع قانون الهى، نمىتوانست تخلف بکند. خداى تبارک و تعالى مىفرماید که اگر چنانچه یک چیزى بر خلاف آن چیزى که من مىگویم تو بگویى من تو را اخذ مىکنم و «وتینت» را قطع مىکنم،(8) اگر پیغمبر یک شخص دیکتاتور بود و یک شخصى بود که از او مىترسیدند که مبادا یک وقت همه قدرتها که دست او آمد دیکتاتورى بکند، اگر او شخص دیکتاتور بود، آن وقت فقیه هم مىتواند باشد. (9) اختیارات رهبرى و حکومت اگر فرد لایقى که داراى این دو خصلت باشد، بپا خاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتى را که حضرت رسول اکرم «صلى الله علیه وآله وسلّم» در امر اداره جامعه داشت، دارا مىباشد و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند. حکومت از احکام اولیه و مقدم بر احکام فرعیه است اگر اختیارات حکومت در چارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرض حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوّضه به نبى اسلام ـ صلى الله علیه و آله ـ یک پدیده بى معنى و محتوا باشد. ولایت و حق تحدید مالکیت در اسلام اموال مشروع و محدود به حدودى است یکى از چیزهایى که مترتب بر ولایت فقیه است و مع الأسف این روشنفکرهاى ما نمىفهمند که ولایت فقیه یعنى چه، یکىاش هم تحدید این امور است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ظ†ظˆظٹط³ظ†ط¯ظ‡: رهروان شهدا |
چهارشنبه 87 مرداد 2 ساعت 11:51 عصر
|
|
ظ†ط¸ط±ط§طھ ط¯ظٹع¯ط±ط§ظ† ظ†ط¸ط±
|
نوآوری و پیشرفت اقتصادی بیانات در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ????/??/?? ممکن است بعضی از صاحبنظران و به اصطلاح تئوریسینهای اقتصادی بگویند: آقا نمیشود؛ اگر بخواهید به پیشرفت اقتصادی دست پیدا کنید، ناچار باید فاصلهی طبقاتی را قبول کنید و بپذیرید! اینجاست که ما عرض میکنیم «نوآوری». نباید خیال کنیم که نسخههای اقتصادی غرب، آخرین حد دستاورد بشری است؛ نه، این هم یک نسخهای است، دوره ای دارد؛ آن دوره طی میشود و فکر تازه و فکر نویی به میدان وارد میشود؛ بگردید آن فکر نو را پیدا کنید؛ شاخص باید این باشد. ما میخواهیم کشور ثروتمند بشود؛ ما میخواهیم سرمایهگذاری در بخشهای تولیدی در کشور عمومیت پیدا کند. امروز ثروتمندان زیادی در کشور ما هستند که برخوردار از ثروتند؛ این ثروت را میتوانند در سرمایهگذاریهای سودمند و افتخارآفرین به کار بزنند؛ هم برای خودشان سود دارد، هم برای مردم سود دارد و هم مایهی رضای خدا میشود؛ سرمایهگذاری ثروتمندان در کارهایی که به تولید کشور و به افزایش محصول در درون کشور ـ با بهرهدهی بالا ـ منتهی میشود، یک عبادت و یک ثواب است. این راه باز است؛ میتوانند سرمایهگذاری کنند، تولید ثروت کنند؛ مدیریت کشور هم مراقبت کند که همهی طبقات برخوردار بشوند و طبقات ضعیف هم بتوانند از فرصتها استفاده کنند تا از ضعف خارج بشوند؛ همه توانایی پیدا بکنند. ما در این سی سال خیلی جلو رفتیم. تا اینجا دشمن ما مغلوب شده است؛ تا این ساعت و این روز دشمنان ملت ایران ـ یعنی شبکهی شیطانی صهیونیسم و رژیم مستکبر امریکا ـ از ملت ایران شکست خوردهاند
ظ†ظˆظٹط³ظ†ط¯ظ‡: رهروان شهدا |
چهارشنبه 87 مرداد 2 ساعت 11:49 عصر
|
|
ظ†ط¸ط±ط§طھ ط¯ظٹع¯ط±ط§ظ† ظ†ط¸ط±
|
برخى شنیده ها از تحرکات جدید شیطان پرستان در مناطق بسیار مرفه نشین و یا فقیرنشین استان تهران حکایت دارد. به گزارش خبرگزارى آریا، طى سال هاى اخیر، گروه شیطان پرستان با راه اندازى سایت هاى اینترنتى و وبلاگ هاى متعدد درصدد ترویج اندیشه هاى خود برآمده اند. از چندى پیش بر روى دیوارهاى نقاط مختلف یکى از مناطق جنوبى تهران شعارهایى در ترویج شیطان پرستى نوشته مى شود و به نظر مى رسد تمرکز بیشترى بر این مناطق شده است. بیشتر فعالیت این گونه گروه ها در محله هاى بسیار مرفه نشین و یا فقیر نشین صورت مى گیرد. در دیوارنویسى ها و تبلیغات آنان و در کنار این شعارها، اشکالى با ادغام ستاره، دایره و مثلث ترسیم شده است. این گروه با نفوذ در برخى از محافل مورد توجه جوانان از جمله موسیقى درصدد اغفال آنان است. پیش از این گروهى از مروجان شیطان پرستى در شهرستان کرج دستگیر شده بودند.
ظ†ظˆظٹط³ظ†ط¯ظ‡: رهروان شهدا |
شنبه 87 تیر 29 ساعت 12:22 صبح
|
|
ظ†ط¸ط±ط§طھ ط¯ظٹع¯ط±ط§ظ† ظ†ط¸ط±
|
فرقه ضداسلامی وهابیت اخیرا تلاشهایی را برای نفوذ وایجاد تفرقه درمنطقه کردستان آغازکرده است . این تلاشها باانتشار بیانیه های مختلف وتکثیرو توزیع گسترده درمحلات قروه وهگلان باهدف تخریب چهره های صاحب نفوذ شیعه وسنی ودرراستای حضورپررنگتر این فرقه درمنطقه کردستان صورت میگیرد. به گزارش البرز گروهی ازاین فرقه با انتشار بیانیه هایی سعی در تخریب چهره های اجتماعی و شناخته شده شهرستانهای قروه و دهگلان دارد . به گفته یک مقام امنیتی دراین شهرستان گروه مذکور در بیانیه خود نام افراد سرشناس شهرستانهای قروه و دهگلان و به ویژه فرهنگیان به گروه وهابیت نسبت داده شده است . در این بیانیه ها که در سه روز گذشته به طور گسترده ای پخش شد اعضای این گروه اقدام به نوشتن نام و نام خانوادگی چهره های فرهنگی منطقه که هیچ سنخیتی با این فرقه ندارند کرده و درصدد است تا آنان را وابسته به خود معرفی کند. این بیانیه ها در اندازه A4 و در 20 برگ در بیشتر محلات قروه و دهگلان توزیع شده و اصل و حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را زیر سئوال برده است . این تلاشها باهدف تخریب چهره های صاحب نفوذ شیعه وسنی ودرراستای حضورپررنگتر این فرقه درمنطقه کردستان صورت میگیرد. وهابیون درطول عمرخود زبان گویای انگلیس درجهان اسلام بوده اند.
ظ†ظˆظٹط³ظ†ط¯ظ‡: رهروان شهدا |
شنبه 87 تیر 29 ساعت 12:20 صبح
|
|
ظ†ط¸ط±ط§طھ ط¯ظٹع¯ط±ط§ظ† ظ†ط¸ط±
|
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز همزمان با سیزدهم رجب خجسته سالروز میلاد حضرت علی (ع) در دیدار قشرهای مختلف مردم، با اشاره به شخصیت استثنایی و جایگاه بسیار برجسته و والای حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در میان مذاهب مختلف اسلامی و ظرفیت بی نظیر این شخصیت بزرگ برای محور وحدت بودن در میان مسلمانان، سخنان مهمی را نیز در مورد اهمیت فناوری هسته ای و مذاکرات آینده ایران و اروپا بیان کردند. رهبر انقلاب اسلامی با تبریک سالروز میلاد حضرت علی (ع) به همه مسلمانان و مظلومان و عدالت جویان جهان، آن حضرت را متعلق به همه مسلمانان دانستند و تأکید کردند: در شرایطی که ایجاد اختلاف میان مسلمانان در دستور کار دشمنان است، حضرت علی (ع) که همه مذاهب اسلامی در میان شیعه و سنی، به شأن و منزلت ممتاز ایشان معترف هستند، می تواند مظهر وحدت و انسجام مسلمانان قرار گیرد. حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم پیروی واقعی از روش و دستورات حضرت علی (ع) در کنار محبت و ارادت به ایشان خاطرنشان کردند: برجسته ترین شعار حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) که به طور عملی به دنبال اجرای آن بودند، عدالت است، بنابراین ما به عنوان پیروان آن حضرت، باید عدالت را سرلوحه همه امور در نظام اسلامی قرار دهیم. ایشان افزودند: مطالبه عدالت باید به یک فرهنگ عمومی در میان ملت ایران تبدیل شود و مردم، عدالت و انصاف در مسائل داخلی و جهانی را به عنوان یک فریضه همواره پیگیر باشند. رهبر انقلاب اسلامی شرط اصلی اجرای عدالت را اعتماد به کمک الهی و رابطه مستحکم با پروردگار برشمردند و خاطرنشان کردند: باید از فرصت ایام ماههای رجب، شعبان و رمضان برای دعا، توسل و تضرع و مستحکم کردن ارتباط با خداوند متعال استفاده کرد تا بتوان با اراده ای قوی، در میدان های زندگی، صراط مستقیم را طی کرد. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به استقبال کم نظیر مردم به ویژه جوانان از مراسم معنوی اعتکاف، این رویکرد را بسیار با ارزش دانستند و افزودند: این ایام و مراسم اعتکاف را باید قدر دانست و مسئولان برگزاری اعتکاف نیز زمینه این مراسم را به گونه ای فراهم کنند که هیچ برنامه جنبی موجب ایجاد خلل در عبادت فردی و خلوت معنوی معتکفین نشود. ایشان ضمن توصیه به عموم مردم به ویژه جوانان برای استفاده از معارف پر مغز صحیفه سجادیه در این ایام خاطرنشان کردند: ماه رجب ماه توسل به پروردگار و ماه تشّبُه به امیرالمومنین (ع) است. رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، علت برخی فشارها و چالش های پیش روی ملت ایران را ایستادگی در مسیر اسلام و تأکید بر مستقل بودن دانستند و تأکید کردند: ملت ایران برای حفظ عزت و استقلال خود باید اراده قوی خود را مستحکمتر کند، همانگونه که در طول سی سال گذشته در مقابل زیاده خواهی ها و زورگویی ها با اراده ای قوی ایستاد. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شگرد همیشگی ابرقدرتها در تهدید و ارعاب ملتها برای خارج کردن آنها از میدان، افزودند: این شگرد در مورد دولتهایی که متکی به ملتها نیستند نتیجه بخش است اما با تهدید و ارعاب نمی توان نظام و دولتی را که متکی به آراء، عواطف و ایمان مردم است، از صحنه خارج کرد و به عقب راند. ایشان خاطرنشان کردند از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، امریکا بارها تلاش کرده است با تهدید و ارعاب، نظام جمهوری اسلامی و مسئولان آن را از میدان خارج کند اما به دلیل متکی بودن نظام اسلامی به آراء، عواطف و ایمان مردم موفق نشده است و بعد از این هم موفق نخواهد شد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به دستاورد بزرگ ملت ایران در موضوع فن آوری هسته ای افزودند: ملت، در این دستاورد عظیم و تاریخی زیر بار منت هیچکس نیست زیرا این دانش بومی شده و با همت، و شوق و ذوق جوانان ایرانی، و درایت مسئولان به دست آمده است. حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: این دستاورد متعلق به همه ملت است و هیچ قدرتی قادر نخواهد بود این فن آوری و حق بزرگ را از ملت ایران سلب کند. ایشان خاطرنشان کردند: ملت ایران در مورد کسانی که همچون امریکا از روی عناد با حق دستیابی به دانش هسته ای و این امتیاز بزرگ مخالفت می کنند، با کسانی که به ملت ایران و حق آنان احترام می گذارند و خطوط قرمز ملت را رعایت می کنند و خواستار مذاکره درباره مسائل گوناگون از جمله هسته ای هستند، تفاوت قائل می شود. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به موافقت جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با اروپا تأکید کردند: مذاکره در صورتی پیشرفت خواهد داشت که فضای تهدید بر آن حاکم نباشد، اروپایی ها باید توجه داشته باشند که طرف مذاکره آنان، ملت ایران است و ملت ایران نیز ملتی غیور است که از تهدید خوشش نمی آید و زیر بار هیچ تهدیدی هم نخواهد رفت. حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه مسئولان کشور در قضیه هسته ای با درایت لازم تصمیم گیری می کنند خاطرنشان کردند: مسئول پیشبرد موضوع هسته ای شورایعالی امنیت ملی است که در رأس آن رئیس جمهور محترم قرار دارد و آنچه که از طرف رئیس جمهور و مسئولان درخصوص موضوع هسته ای بیان می شود، مورد اجماع همه مسئولان کشور است و روسای سه قوه و نمایندگان رهبری، در شورایعالی امنیت ملی با تدبیر، تعهد و مسئولیت این موضوع را پیگیری می کنند. حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: مواضع جمهوری اسلامی ایران و خطوط قرمز ملت ایران کاملاً روشن و واضح است و اگر طرفهای مذاکره براساس این چارچوب مذاکره کنند، مسئولان کشور نیز با آنان گفتگو خواهند کرد اما شرط آن این است که کسی ملت ایران را تهدید نکند. ایشان تأکید کردند: اگر کسی حماقتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران مرتکب شود، جواب عملی جمهوری اسلامی، دندان شکن خواهد بود. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اینکه دولت امریکا و رژیم صهیونیستی برای پوشاندن مشکلات فراوان داخلی خود حرفی بزنند، مربوط به خودشان است اما اگر در عمل مرتکب حماقت واقعی شوند، بدانند ملت ایران، آن دستی را که به جمهوری اسلامی ایران عزیز تجاوز کند، قطع خواهند کرد. حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: برای ملت ایران فرقی نمی کند که این دست جنایتکار در مسئولیت دولتی باشد و یا خارج از مسئولیت دولتی. ایشان خاطرنشان کردند: اینکه برخی بگویند رئیس جمهوری امریکا در ماههای آخر مسئولیت خود اقدامی را انجام دهد و دردسر آن برای دولت آینده بگذارد، تصور اشتباهی است زیرا اگر کسی اقدامی انجام دهد، ملت ایران او را حتی در زمانی که در مسئولیت هم نباشد مورد پیگرد قرار خواهد داد و مجازات خواهد کرد. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ملت ایران لحظه ای از کمک و لطف الهی مأیوس نمی شود، خاطرنشان کردند: ملت ایران، ملتی با اراده، با شوق و امیدوار است و افق آینده جمهوری اسلامی نیز افق روشن و درخشانی است.
ظ†ظˆظٹط³ظ†ط¯ظ‡: رهروان شهدا |
پنج شنبه 87 تیر 27 ساعت 11:19 صبح
|
|
ظ†ط¸ط±ط§طھ ط¯ظٹع¯ط±ط§ظ† ظ†ط¸ط±
|